Sekadar renungan


Bila Allah cepat makbulkan Doamu, Maka DIA Menyayangimu,

Bila DIA Lambat Makbulkan doamu, Maka DIA Ingin Mengujimu,

Bila DIA Tidak Makbulkan Doamu, Maka Dia Merancang Sesuatu Yang lebih Baik Untukmu.

Oleh itu, Sentiasalah Bersangka Baik Pada ALLAH Dalam Apa Jua Keadaan Pun... Kerana Kasih sayang ALLAH Itu Mendahului KemurkaanNya.

********************************************************

Saat itu, hadir syaitan yang terkuat, sementara si hamba dalam kondisi paling lemah. Siapakah yang selamat?


Ya Allah, jadikanlah amal terbaik kami sebagai penutup amal kami. Jadikanlah umur terbaik kami sebagai akhirnya. Dan jadikanlah hari terbaik kami sebagai hari kami menjumpai-Mu
.


Sabda Nabi s.a.w ;"...dan sesungguhnya waktu yang paling syaitan dengan manusia adalah disaat kematian (nazak) ","(Riwayat Abu Na'im)" didalam sepotong ayat Mursyal , Nabi s.a.w bersabda dengan membawa maksud ," Saat paling hampir musuh Allah (syaitan) itu dengan manusia ialah dikala terbit rohnya".

There was an error in this gadget

ZIKIR HARIAN

HARI AHAD: Ya Hayyu Ya Qayyum ( 1000 X )
HARI ISNIN: La haula wala quwwata illa billa hil 'aliyyil 'a ziim ( 1000 X )
HARI SELASA: Allahumma salli 'ala 'abdika warasulika wanabiyyikal amiina wa'ala alihi wasahbihi wasallim ( 1000 X )
HARI RABU: Astagh firullahal 'a ziim ( 1000 X )
HARI KHAMIS: Subhanallahii 'a ziim , Subhanallahi wabihamdihi ( 1000 X )
HARI JUMAAT: Ya Allah ( 1000 X )
HARI SABTU: La ilaha illallah ( 1000 X )

Sedikit Ilmu untuk dikongsi bersama...



Imam Ja’far Ash-shadiq (sa) berkata: “Barangsiapa yang membaca surat Ar-Rahman, dan ketika membaca kalimat ‘Fabiayyi âlâi Rabbikumâ tukadzdzibân’, ia mengucapkan: Lâ bisyay-in min âlâika Rabbî akdzibu (tidak ada satu pun nikmat-Mu, duhai Tuhanku, yang aku dustakan), jika saat membacanya itu pada malam hari kemudian ia mati, maka matinya seperti matinya orang yang syahid; jika membacanya di siang hari kemudian mati, maka matinya seperti matinya orang yang syahid.” (Tsawabul A’mal, hlm 117).

Bacaan Surah

There was an error in this gadget

.

Followers

Blog ini mengandungi Maklumat dan Koleksi ibadah untuk diri saya . Sekiranya ia baik , kita kongsi bersama , sekiranya ianya tidak baik , elakkanlah. Saya hanya insan biasa yang mencari ilmu selagi hayat dikandung badan...

.

Tuesday, August 27, 2013

Ibarat Melepaskan Anjing Tersepit !

hidasaif67.blogspot


Biasa dengar peribahasa 'Melepaskan anjing tersepit'?

Tahu maknanya?


Biasa tengok anjing tersepit tak?

Mungkin kekadang ada lah ternampak anjing yang tersepit kena tindih ngan kayu ke apa ke kan..

Anjing ni apa?

Anjing ialah seekor binatang kategori mamalia.
Beranak dan menyusukan anak..
Ianya juga termasuk dalam kategori karnivor..pemakan daging..menyalak..dan kalau dilatih, berguna kepada manusia.

Dalam Islam, anjing, air liur, najis kencing beraknya dan segala keturunannya termasuk dalam kategori NAJIS MUGHALLAZAH..najis berat! ( sila rujuk buku FEKAH ye)
Bahasa Inggeris panggil binatang ni 'DOG'..

Kalau yang betina pula dipanggil BITCH..tapi hati hati le bila guna perkataan BITCH ni sebab ianya juga adalah bahasa kesat yang digunakan untuk memanggil 'perempuan jalanan'!!

Okay merujuk kepada peribahasa Melayu yang diguna pakai ini, 'Melepaskan anjing yang tersepit' ...apa pula maksudnya?

Anjing adalah binatang karnivor.
Bergigi taring..dan takkala ia tersepit dia akan melolong lolong kesakitan.

Kasihan kan??

Ya benar..kita sebagai manusia perlu ada rasa belas kasihan..
tetapi peribahasa Melayu ada keindahan tersembunyi!

Walaupun kita merasa belas kasihan kerana ingin melepaskan seekor anjing yang dalam kesakitan ini, kita perlu mengambil langkah berjaga jaga kerana binatang ini adalah karnivor!
Bergigi taring dan dalam kesakitan..

Ia tidak kenal siapa yang ingin menolongnya..
selalunya binatang yang bergigi taring ini bila sakit akan cuba menggigit gigit dan menokak nokak segala benda di kelilingnya termasuk tangan manusia yang ingin menolongnya!

Jadi, HATI HATI ye...nak 'MELEPASKAN ANJING YANG TERSEPIT'..

-seseorang yang tidak tahu berterima kasih setelah ditolong sewaktu susah sebaliknya memberi kesusahan kepada si penolong!!



KISAH YANG SELALU BERLAKU DALAM MASYARAKAT KITA :

Alkisah Orang Tak Kenang Budi "Bagai Melepaskan Anjing Tersepit"

Hancur berderai hati saya apabila seorang sedara yang memang rapat dengan saya sejak dia kecil tergamak melempar kata2 kesat dan teringin sangat nak tengok  saya ni jatuh susah.. Kesalahannya adalah menyampaikan pesanan ayah (tok wan budak ni) dah masukkan duit ke akaun untuk belanja dan saya menasihati agar duit tu digunakan secara berhemah.. Salah ker?? Dia nak tengok saya susah, walhal saya seboleh2 nak tengok dia berjaya!! Pasal tu hantar sambung belajar walaupon mak bapak dia xmampu nak sara. Sape dia tala nak mintak tolong?? Ni mak sedare dia yg dia nak tengok susah ni (tolong advice wan tolongla cucu dia yg susah tu nak sambung belajar kononnye!!), Duit sape bagi?? Tu tok ngan wan dia jugak.. Suke hati cakap beriya sangat nak nasihat2 pasal duit. Memangla beriya, nak dapat duit tu kena beriya bekerja beb!! Pasal ape mak bapak dia xmampu?? Sebab kesusahan tu cari sendiri, xde sape suruh.. So, jangan nak salahkan orang lain pulak.. Pandai cakap orang xambik peduli family dia makan ke tidak, ape dia ingat tok ngan wan tu cop duit ker nak bagi diorang jer?? Abis tu fungsi bapak dia ape?? Makan tido, makan tido..  Budak ni cukup pandai cakap rezeki tu Allah Taala bagi, tapi kalau xusaha mane nak dapat rezeki.. Ingat duit tu jatuh dari langit ker?? Mase nak minta bantuan, siap menangis2 minta simpati nak duit nak buat sambung belajar konon. Tapi sepatutnya lagi tinggi pelajaran, lagi bijak mengenang budi.. Hancur hati saya hanya Tuhan yg tahu. Hati tok ngan wan dia apatah lagi, dah banyak makan hati ngan sikap budak ni satu family.. Sebab dia ni jenis xkenang budi.. Nasib baik masa kejadian tu berlaku, ayah, mak, abang (selain ayah budak tu), kakak (selain mak budak tu), adik2 dan anak2 sedare yg lain ada disisi memberi sokongan. Budak ni siap meroyan dalam FB lagi.. Almaklumlah orang dah celik teknologi.. Nak ingatkan jugak Notebook yg dia guna untuk meroyan tu pon tok wan dia yg beli.. Ingat sikit.. Patutla sebelum ni banyak sangat gaduh ngan orang itu ini kat FB, salah dia la kalo camtu suke meroyan sana sini.. Dia xtaw ker bila dia buat camtu org yg bace leh judge macam2 pasal dia. Buka pekung sendiri suka gaduh ngan orang. Xheranla kalau ngan sedare mare pon boleh buat macam2, apatahlagi ngan orang luar yg baru kenal sehari dua.. Ish!! Buat malu keluarga jer!! Eloklah dia bukak topeng dia awal2, taula sape dia sebenarnya. Rupa2nya budak ni buat baik dengan orang ada muslihat, buang airmata palsu nak tagih simpati konon, tapi bila dah dapat ape yg dia nak, balasannye pada kita hampeh!!! Orang macam ni xrugi satu sen pon kalau xbuat sedare. Sepatutnye tolong pon xpayah. Biar dia pandai2 la nak hidup. Cakap pandai sangat kan.. Budak ni memang layak sangat2 diibaratkan "Bagai melepaskan anjing yang tersepit".. Kite dah tolong dia, dah lepas dia gigit kita balik.. Sesuai sesangat..  Baru saya teringat ada dikalangan sahabat2 mengeluh kena bayar duit org lain walhal peminjam cabut lari, agak2nya spesies camnila yg buat taik ngan sedare mare bila jadi guarantor PTPTN.. Mase mintak tolong, mulut manis, tapi hati bau longkang.. Busuk!! Takkan kemananye orang camni.. Boleh tengoklah nanti.. Walaupun hanya pakai SMS, tapi kesan kata2 budak ni melekat sampai mati.. (P/S : Dia kata lagi kalau saya mati, dia xkan jenguk saya sekalipun.. Alhamdulillah..) 

0 comments:

Post a Comment