Sekadar renungan


Bila Allah cepat makbulkan Doamu, Maka DIA Menyayangimu,

Bila DIA Lambat Makbulkan doamu, Maka DIA Ingin Mengujimu,

Bila DIA Tidak Makbulkan Doamu, Maka Dia Merancang Sesuatu Yang lebih Baik Untukmu.

Oleh itu, Sentiasalah Bersangka Baik Pada ALLAH Dalam Apa Jua Keadaan Pun... Kerana Kasih sayang ALLAH Itu Mendahului KemurkaanNya.

********************************************************

Saat itu, hadir syaitan yang terkuat, sementara si hamba dalam kondisi paling lemah. Siapakah yang selamat?


Ya Allah, jadikanlah amal terbaik kami sebagai penutup amal kami. Jadikanlah umur terbaik kami sebagai akhirnya. Dan jadikanlah hari terbaik kami sebagai hari kami menjumpai-Mu
.


Sabda Nabi s.a.w ;"...dan sesungguhnya waktu yang paling syaitan dengan manusia adalah disaat kematian (nazak) ","(Riwayat Abu Na'im)" didalam sepotong ayat Mursyal , Nabi s.a.w bersabda dengan membawa maksud ," Saat paling hampir musuh Allah (syaitan) itu dengan manusia ialah dikala terbit rohnya".

There was an error in this gadget

ZIKIR HARIAN

HARI AHAD: Ya Hayyu Ya Qayyum ( 1000 X )
HARI ISNIN: La haula wala quwwata illa billa hil 'aliyyil 'a ziim ( 1000 X )
HARI SELASA: Allahumma salli 'ala 'abdika warasulika wanabiyyikal amiina wa'ala alihi wasahbihi wasallim ( 1000 X )
HARI RABU: Astagh firullahal 'a ziim ( 1000 X )
HARI KHAMIS: Subhanallahii 'a ziim , Subhanallahi wabihamdihi ( 1000 X )
HARI JUMAAT: Ya Allah ( 1000 X )
HARI SABTU: La ilaha illallah ( 1000 X )

Sedikit Ilmu untuk dikongsi bersama...



Imam Ja’far Ash-shadiq (sa) berkata: “Barangsiapa yang membaca surat Ar-Rahman, dan ketika membaca kalimat ‘Fabiayyi âlâi Rabbikumâ tukadzdzibân’, ia mengucapkan: Lâ bisyay-in min âlâika Rabbî akdzibu (tidak ada satu pun nikmat-Mu, duhai Tuhanku, yang aku dustakan), jika saat membacanya itu pada malam hari kemudian ia mati, maka matinya seperti matinya orang yang syahid; jika membacanya di siang hari kemudian mati, maka matinya seperti matinya orang yang syahid.” (Tsawabul A’mal, hlm 117).

Bacaan Surah

There was an error in this gadget

.

Followers

Blog ini mengandungi Maklumat dan Koleksi ibadah untuk diri saya . Sekiranya ia baik , kita kongsi bersama , sekiranya ianya tidak baik , elakkanlah. Saya hanya insan biasa yang mencari ilmu selagi hayat dikandung badan...

.

Wednesday, August 28, 2013

DOA-DOA CINTA - Dari NABI MUHAMMAD SAW

Berikut adalah antara doa-doa cinta dari Nabi Muhammad SAW yang boleh dijadikan amalan seharian, untuk menjadi hamba yang dicintai oleh Allah dan sekalian makhluk.

*Diriwayatkan oleh Tirmidzi, Nabi Muhammad SAW berkata, 

"Ya Allah, aku minta kepadamu cinta-Mu, dan cinta orang yang mencintai-Mu dan mencintai segala sesuatu yang mendekatkan aku kepada cinta-Mu. Jadikanlah cinta kepada-Mu itu melebihi cintaku kepada diriku, ahli keluargaku dan air sejuk (yang ku minum)".

*"Ya Allah, aku bermohon pada-Mu segala macam kebaikan, tingkah laku yang baik, cinta kasih kepada kaum miskin. Aku mohon cinta-Mu, mencintai mereka yang mencintai-Mu, berilah taubat, ampunan dan rahmat-Mu. Dan jika Engkau berkehendak menguji suatu kaum, pulangkanlah aku kepada-Mu, tanpa diuji".

*"Ya Allah, berkatilah kami di bandar ini. Kurniakanlah kami dari rezeki-Mu dan jadikan penghuni bandar ini dikasihi oleh kami".

*"Ya Allah, dengan ilmu-Mu mengenai yang ghaib dan dengan kekuasaan-Mu terhadap makhluk, hidupkanlah aku selagi kehidupan itu lebih baik bagiku, dan matikanlah selagi kematian itu lebih baik bagiku. Aku memohon ketakutan kepada-Mu tatkala sembunyi-sembunyi dan terang-terangan, aku memohon kepada-Mu kenikmatan yang tidak akan habis, aku memohon kepada-Mu kesenangan hati yang tidak terputus, aku memohon kepada-Mu redha setelah ada qadak, dan memohon kepada-Mu kesejukan hidup setelah kematian, aku memohon kepada-Mu kenikmatan memandang wajah-Mu yang Mulia dan kerinduan untuk berjumpa dengan-Mu, bukan dalam keadaan sulit yang ada mudaratnya, tidak dalam keadaan ada cubaan yang menyesatkan. Ya Allah, hiasilah kami dengan hiasan iman dan jadikanlah kami pemberi petunjuk bagi orang-orang yang mencari petunjuk".

WAllahua'lam.

~Sumber: Buku 'Psikologi Cinta' oleh Dato' Dr. Mohd. Fadzilah Kamsah dan Syaidatun Nazirah.

0 comments:

Post a Comment