Sekadar renungan


Bila Allah cepat makbulkan Doamu, Maka DIA Menyayangimu,

Bila DIA Lambat Makbulkan doamu, Maka DIA Ingin Mengujimu,

Bila DIA Tidak Makbulkan Doamu, Maka Dia Merancang Sesuatu Yang lebih Baik Untukmu.

Oleh itu, Sentiasalah Bersangka Baik Pada ALLAH Dalam Apa Jua Keadaan Pun... Kerana Kasih sayang ALLAH Itu Mendahului KemurkaanNya.

********************************************************

Saat itu, hadir syaitan yang terkuat, sementara si hamba dalam kondisi paling lemah. Siapakah yang selamat?


Ya Allah, jadikanlah amal terbaik kami sebagai penutup amal kami. Jadikanlah umur terbaik kami sebagai akhirnya. Dan jadikanlah hari terbaik kami sebagai hari kami menjumpai-Mu
.


Sabda Nabi s.a.w ;"...dan sesungguhnya waktu yang paling syaitan dengan manusia adalah disaat kematian (nazak) ","(Riwayat Abu Na'im)" didalam sepotong ayat Mursyal , Nabi s.a.w bersabda dengan membawa maksud ," Saat paling hampir musuh Allah (syaitan) itu dengan manusia ialah dikala terbit rohnya".

ZIKIR HARIAN

HARI AHAD: Ya Hayyu Ya Qayyum ( 1000 X )
HARI ISNIN: La haula wala quwwata illa billa hil 'aliyyil 'a ziim ( 1000 X )
HARI SELASA: Allahumma salli 'ala 'abdika warasulika wanabiyyikal amiina wa'ala alihi wasahbihi wasallim ( 1000 X )
HARI RABU: Astagh firullahal 'a ziim ( 1000 X )
HARI KHAMIS: Subhanallahii 'a ziim , Subhanallahi wabihamdihi ( 1000 X )
HARI JUMAAT: Ya Allah ( 1000 X )
HARI SABTU: La ilaha illallah ( 1000 X )

Sedikit Ilmu untuk dikongsi bersama...



Imam Ja’far Ash-shadiq (sa) berkata: “Barangsiapa yang membaca surat Ar-Rahman, dan ketika membaca kalimat ‘Fabiayyi âlâi Rabbikumâ tukadzdzibân’, ia mengucapkan: Lâ bisyay-in min âlâika Rabbî akdzibu (tidak ada satu pun nikmat-Mu, duhai Tuhanku, yang aku dustakan), jika saat membacanya itu pada malam hari kemudian ia mati, maka matinya seperti matinya orang yang syahid; jika membacanya di siang hari kemudian mati, maka matinya seperti matinya orang yang syahid.” (Tsawabul A’mal, hlm 117).

Bacaan Surah

.

Followers

Blog ini mengandungi Maklumat dan Koleksi ibadah untuk diri saya . Sekiranya ia baik , kita kongsi bersama , sekiranya ianya tidak baik , elakkanlah. Saya hanya insan biasa yang mencari ilmu selagi hayat dikandung badan...

.

Tuesday, June 25, 2013

8P PETUA ERATKAN KASIH SAYANG SUAMI ISTERI

1. PUJI
Setiap pasangan adalah perlu untuk saling puji memuji antara satu sama lain. Contoh.. kalau isteri masak, suami boleh la memuji masakkan tersebut atau sekadar mengucapkan terima kasih apabila memberi pertolongan.

2. PELUK
Pasangan suami isteri hendaklah kerap peluk memeluk antara satu sama lain sekerap yang boleh. Pelukan adalah salah satu belaian yang penuh dengan kasih sayang.

3. PENGHARGAAN 
Mungkin dengan cara memberi hadiah ataupun ucapan terima kasih.



4. PERHATIAN
Setiap pasangan wajib memberi perhatian antara satu sama lain. Mengambil berat antara satu sama lain. Ini kerana kekurangan perhatian boleh mengakibatkan pasangan terasa diabaikan. 


5. PERSEFAHAMAN 
Wajib bagi setiap pasangan mengekalkan persefahaman antara satu sama lain ni. tanpa persefahaman sukar untuk mengekalkan keharmonian rumahtangga. 

6. PERGAULAN 
Suami isteri WAJIB menjaga pergaulan masing2 dengan orang lain. Ini bagi mengelakkan pergaulan itu melampaui batas dan menimbulkan rasa cemburu dan juga boleh membawa kepada pembabitan orang ketiga. 


7. PERCUTIAN
Honeymoon gitu. Pasangan suami isteri perlu merancang percutian berdua duaan dengan pasangan ditempat yang jauh daripada kesibukkan dan kehidupan rutin. Boleh mengeratkan dan mengimbau kembali zaman bercinta.mungkin..


8. PERMOHONAN
Terakhir tentunya la berdoa kepada Allah supaya merapatkan kasih sayang antara kita suami isteri serta dijauhkan dengan godaan kemewahan dan keseronokkan duniawi.



 Ustazah Siti Nurbaya

0 comments:

Post a Comment