Sekadar renungan


Bila Allah cepat makbulkan Doamu, Maka DIA Menyayangimu,

Bila DIA Lambat Makbulkan doamu, Maka DIA Ingin Mengujimu,

Bila DIA Tidak Makbulkan Doamu, Maka Dia Merancang Sesuatu Yang lebih Baik Untukmu.

Oleh itu, Sentiasalah Bersangka Baik Pada ALLAH Dalam Apa Jua Keadaan Pun... Kerana Kasih sayang ALLAH Itu Mendahului KemurkaanNya.

********************************************************

Saat itu, hadir syaitan yang terkuat, sementara si hamba dalam kondisi paling lemah. Siapakah yang selamat?


Ya Allah, jadikanlah amal terbaik kami sebagai penutup amal kami. Jadikanlah umur terbaik kami sebagai akhirnya. Dan jadikanlah hari terbaik kami sebagai hari kami menjumpai-Mu
.


Sabda Nabi s.a.w ;"...dan sesungguhnya waktu yang paling syaitan dengan manusia adalah disaat kematian (nazak) ","(Riwayat Abu Na'im)" didalam sepotong ayat Mursyal , Nabi s.a.w bersabda dengan membawa maksud ," Saat paling hampir musuh Allah (syaitan) itu dengan manusia ialah dikala terbit rohnya".

ZIKIR HARIAN

HARI AHAD: Ya Hayyu Ya Qayyum ( 1000 X )
HARI ISNIN: La haula wala quwwata illa billa hil 'aliyyil 'a ziim ( 1000 X )
HARI SELASA: Allahumma salli 'ala 'abdika warasulika wanabiyyikal amiina wa'ala alihi wasahbihi wasallim ( 1000 X )
HARI RABU: Astagh firullahal 'a ziim ( 1000 X )
HARI KHAMIS: Subhanallahii 'a ziim , Subhanallahi wabihamdihi ( 1000 X )
HARI JUMAAT: Ya Allah ( 1000 X )
HARI SABTU: La ilaha illallah ( 1000 X )

Sedikit Ilmu untuk dikongsi bersama...



Imam Ja’far Ash-shadiq (sa) berkata: “Barangsiapa yang membaca surat Ar-Rahman, dan ketika membaca kalimat ‘Fabiayyi âlâi Rabbikumâ tukadzdzibân’, ia mengucapkan: Lâ bisyay-in min âlâika Rabbî akdzibu (tidak ada satu pun nikmat-Mu, duhai Tuhanku, yang aku dustakan), jika saat membacanya itu pada malam hari kemudian ia mati, maka matinya seperti matinya orang yang syahid; jika membacanya di siang hari kemudian mati, maka matinya seperti matinya orang yang syahid.” (Tsawabul A’mal, hlm 117).

Bacaan Surah

.

Followers

Blog ini mengandungi Maklumat dan Koleksi ibadah untuk diri saya . Sekiranya ia baik , kita kongsi bersama , sekiranya ianya tidak baik , elakkanlah. Saya hanya insan biasa yang mencari ilmu selagi hayat dikandung badan...

.

Wednesday, April 10, 2013

Sindiket Curi Elektrik - Rezeki Tidak DiBerkati !


PENCURI

Pencuri ialah mengambil harta orang lain dengan cara bersembunyi dan diambil daripada tempat pertaruhan (tempat yang layak untuk menyimpan harta itu). Mencuri itu adalah salah satu daripada dosa-dosa besar dan mewajibkan potong tangan ke atas si pencuri itu.
Sebagaimana dengan firman Allah yang bermaksud:


”Pencuri lelaki dan pencuri perempuan hendaklah kamu potong tangannya sebagai balasan pekerjaan, dari siksaan daripada Allah, Allah maha perkasa lagi maha bijaksana”

(Surah Al- Maidah ayat 38)

Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud:

”Tidak dipotong tangan seseorang pencuri itu kecuali seperempat dinar atau lebih daripada nilai wang mas”

(Riwayat Bukhari Muslim)




Jangan terpedaya dengan taktik sindiket menawarkan perkhidmatan yang mampu mengurangkan caj bil elektrik di rumah mahupun premis perniagaan.

Saranan itu dibuat Pengurus Kanan (Perkhidmatan Pengguna dan Pemasaran) Negeri, Bahagian Pembahagian Tenaga Nasional Berhad (TNB), Mohamed Noh Md Seth yang mahu orang ramai tidak termakan pujukan ‘orang tengah’ yang menawarkan perkhidmatan pengurangan caj bil elektrik yang sebenarnya menyalahi undang-undang.

“Kita ada kesan sindiket yang mungkin mengakui juruteknik elektrik dari TNB ataupun berpakaian menyerupai pegawai kami yang menawarkan perkhidmatan mengurangkan caj elektrik di kediaman mahupun kilang, yang sebenarnya mereka melakukan curi elektrik dengan pelbagai teknik dan taktik.

“Kita juga mengesyaki sindiket ini juga, dalam tempoh tiga atau empat tahun kemudian akan bertindak sebagai pelapor kes-kes kecurian elektrik kepada TNB kerana kita ada memperuntukkan habuan bagi pelapor kes-kes kecurian yang dilaporkan kepada kami,” katanya selepas mengadakan sesi dialog bersama pengguna, di sini, semalam.

Turut sama, Ahli Parlimen Gelang Patah, Tan Ah Eng.

Mohamed Noh berkata, jika berlaku pengubahsuaian atau dipanggil meter elektrik diusik dikesan oleh TNB, pengguna akan dipertanggungjawabkan untuk membayar kembali caj kerugian yang dibuat mengikut dari tahun pelakuannya.

Katanya, Johor antara negeri yang mencatatkan kes kecurian tertinggi di negara ini dengan 1,400 kes dikesan dari September 2010 hingga April tahun ini.

Daripada angka itu, 70 peratus kes kecurian membabitkan kawasan perumahan dan selebihnya kilang dan premis perniagaan.

“Kes yang dikesan membabitkan rumah, di mana sebanyak 1.06 juta akaun bagi rumah dan selebihnya membabitkan kilang.

“Biarpun kilang mencatatkan rekod yang kecil namun ia membabitkan nilai kerugian yang besar dan selalunya 60 peratus daripada kes dilaporkan akan dibawa ke mahkamah. Jika membabitkan rumah, kita masih mampu mengadakan rundingan,” katanya.

Di negeri ini sebanyak 2,652 kilang yang mempunyai akaun dengan TNB dan 167,000 premis perniagaan.

Mohamed Noh berkata, bagi pelaku yang didapati mencuri elektrik boleh dikenakan tindakan jenayah di bawah Suruhanjaya Tenaga di bawah Seksyen 37 dan tindakan sivil TNB Seksyen 38 di bawah Akta Bekalan Elektrik 1990 yang membawa hukuman denda tidak lebih RM100,000 atau penjara tidak melebihi tiga tahun atau kedua-duanya sekali.

0 comments:

Post a Comment