Sekadar renungan


Bila Allah cepat makbulkan Doamu, Maka DIA Menyayangimu,

Bila DIA Lambat Makbulkan doamu, Maka DIA Ingin Mengujimu,

Bila DIA Tidak Makbulkan Doamu, Maka Dia Merancang Sesuatu Yang lebih Baik Untukmu.

Oleh itu, Sentiasalah Bersangka Baik Pada ALLAH Dalam Apa Jua Keadaan Pun... Kerana Kasih sayang ALLAH Itu Mendahului KemurkaanNya.

********************************************************

Saat itu, hadir syaitan yang terkuat, sementara si hamba dalam kondisi paling lemah. Siapakah yang selamat?


Ya Allah, jadikanlah amal terbaik kami sebagai penutup amal kami. Jadikanlah umur terbaik kami sebagai akhirnya. Dan jadikanlah hari terbaik kami sebagai hari kami menjumpai-Mu
.


Sabda Nabi s.a.w ;"...dan sesungguhnya waktu yang paling syaitan dengan manusia adalah disaat kematian (nazak) ","(Riwayat Abu Na'im)" didalam sepotong ayat Mursyal , Nabi s.a.w bersabda dengan membawa maksud ," Saat paling hampir musuh Allah (syaitan) itu dengan manusia ialah dikala terbit rohnya".

ZIKIR HARIAN

HARI AHAD: Ya Hayyu Ya Qayyum ( 1000 X )
HARI ISNIN: La haula wala quwwata illa billa hil 'aliyyil 'a ziim ( 1000 X )
HARI SELASA: Allahumma salli 'ala 'abdika warasulika wanabiyyikal amiina wa'ala alihi wasahbihi wasallim ( 1000 X )
HARI RABU: Astagh firullahal 'a ziim ( 1000 X )
HARI KHAMIS: Subhanallahii 'a ziim , Subhanallahi wabihamdihi ( 1000 X )
HARI JUMAAT: Ya Allah ( 1000 X )
HARI SABTU: La ilaha illallah ( 1000 X )

Sedikit Ilmu untuk dikongsi bersama...



Imam Ja’far Ash-shadiq (sa) berkata: “Barangsiapa yang membaca surat Ar-Rahman, dan ketika membaca kalimat ‘Fabiayyi âlâi Rabbikumâ tukadzdzibân’, ia mengucapkan: Lâ bisyay-in min âlâika Rabbî akdzibu (tidak ada satu pun nikmat-Mu, duhai Tuhanku, yang aku dustakan), jika saat membacanya itu pada malam hari kemudian ia mati, maka matinya seperti matinya orang yang syahid; jika membacanya di siang hari kemudian mati, maka matinya seperti matinya orang yang syahid.” (Tsawabul A’mal, hlm 117).

Bacaan Surah

.

Followers

Blog ini mengandungi Maklumat dan Koleksi ibadah untuk diri saya . Sekiranya ia baik , kita kongsi bersama , sekiranya ianya tidak baik , elakkanlah. Saya hanya insan biasa yang mencari ilmu selagi hayat dikandung badan...

.

Tuesday, May 29, 2012

Hak Anak.

Kerana mulut badan binasa! Itu pepatah lama yang sentiasa hidup.

Kalaulah semua ibu bapa ingat dengan kejahatan lidah nescaya anak-anak kita terlepas daripada tekanan perasaan yang dihadapi setiap hari. Sumpah seranah, jeritan dan makian yang didengar anak-anak akan membekas seumur hidupnya sekaligus membentuk persepsi anak tentang dirinya sendiri. Bodoh, lembab, degil yang didengar setiap hari pastinya membuat anak percaya bahawa diri mereka benar seperi apa yang ibu bapa mereka makikan.

Naluri manusia inginkan kelembutan, Rasulullah SAW suami dan bapa yang paling lembut kepada ahli keluarganya. Bahkan kepada orang kafir yang mengata keji baginda tetap menjaga tuturkatanya dengan ketinggian maruah diri. Hal ini pernah dikhabarkan di dalam hadis Rasulullah SAW yang bermaksud:

“Beberapa orang Yahudi telah menghadap Rasulullah SAW, mereka mengucapkan salam (al-Sam mu ‘alaikum) yang bermaksud: Mudah-mudahan kematian menimpamu wahai Abu Qashim. Rasulullah hanya menjawab: Dan atas kalian juga. Berkatalah Aisyah: Semoga kematian menimpamu, laknat Allah juga dan murka Allah juga. Lalu Baginda bersabda: Wahai Aisyah hendaklah engkau bersikap lemah lembut, jauhilah tindakan kasar dan perbuatan keji. Aisyah berkata: Adakah engkau tidak mendengar mereka berkata: Matilah kamu? Rasulullah bersabda: Tidakkah engkau dengar jawapanku: Dan atas kalian juga? (Hadis Riwayat Imam Al-Bukhari dan Muslim)

Jika dengan kafir Yahudi pun Nabi larang berkata kasar kerana boleh jadi mereka akan lembut hati jika mendengar kata-kata yang lembut. Inikan lagi dengan anak-anak kita yang kita harapkan hati mereka lembut dan bersih. Manakan dapat hati menjadi lembut jika setiap kali bertemu ibu bapa, mereka dengar kata yang kasar dan tidak berperikemanusiaan. Kelembutan adalah kunci kasih sayang, magnet hati yang paling kuat daya tarikannya. Ibu bapa perlu mengawal lidah dan emosi jika berhadapan dengan anak yang bermasalah.

Mengapa anak tak mahu belajar, malas sembahyang, suka memberontak, bercakap bohong, ganas kala bermain dan sebagainya? Semua anak memiliki masalah yang berbeza. Sebenarnya mereka perlukan kawan yang memahami dan pandai mempengaruhi, yang boleh menjadi idola yang wow … hebat di hati. Bolehkah ibubapa berperanan sebagai kawan yang sebegini?

Tapi jika bertemu terus mendakwa, menjatuhkan hukuman, tanpa usul periksa dengan adil, mana boleh bersatu dua hati. Bapa jangan didekat, ibu pula jangan diusik, selamatlah nanti, buatlah baik di depan mereka, belakang nanti lain cerita. Mungkin sebeginilah muslihat anak yang lebih faham menilai orang tuanya sendiri berbanding orangtua yang tak faham jiwa anak.

Membuka pintu hati anak tidaklah susah, duduk saja bersamanya dan koreklah cerita-cerita mereka dengan akrab dan santai. Jadi teman yang suka mendengar isi hatinya, di sebalik itu warnai pemikiran mereka dengan fahaman kita yang positif. Sambil sembang, tanamkan visi tentang kehidupan yang baik dan bertanggungjawab. Taklah semestinya berceramah di depan mereka, atau membuka kitab agama yang mesti membosankan, tanamkan iman secara halus sebagai doktrin awal yang akan membekas sampai bila-bila.

Bercerita sebelum tidur pasti amat diminati kanak-kanak, ibu bapa mesti bersedia setiap kali menidurkan mereka dengan cerita berhikmah yang diambil dari Al-Quran atau perjalanan hidup Rasulullah SAW yang penuh dengan teladan. Boleh juga kisah benar orang-orang miskin yang berjaya di dunia dan jangan sesekali lupa kisah di alam akhirat. Kalau tidak bersedia pun, paling kurang dengarkan cerita mereka, jawap soalan mereka, bagi pandangan jika mereka minta.

Orang tua yang sangat sibuk dengan bebanan kerjaya dan hanya memiliki masa terhad bersama anak perlu memperingati diri dan menyoal hati, di manakah anak-anakku sekarang? Sudahkah anda memanfaatkan masa berkualiti bersama keluarga? Kadang-kadang orang tua yang banyak masa pun tak pandai memberi didikan, dia hanya duduk bersama anak tetapi hati mereka jauh berpisah. Selalu bersama dalam rumah tetapi masing-masing dengan halnya sendiri-sendiri. Bapa menghadap komputer, anak-anak dengan Playstation sepanjang hari, ibu pula tak habis-habis dengan kerja rumah. Tak ada masa duduk bersama, kulit dan kulit bersentuhan. Perkataan yang keluar mesti suruhan saja. Pergi mandi, ambil nasi makan, basuh kaki tidur dan perkataan-perkataan yang sama waktu dengannya, kata-kata tanpa perasaan.

Tiada dialog sayang, memuji, mendoakan, memaafkan dan menunjukkan jalan keluar jika anak kesusahan. Yang mereka mahu anak mesti dengar cakap, patuh dan taat dengan titah perintah mereka saja. Padahal anak-anak mesti didorong, disokong, diajar caranya bagaimana jadi baik, diberi jalan keluar, dibantu jika dia susah, dimaafkan jika bersalah, dipuji supaya bangkit dan berani, diberi imbalan untuk tingkatkan prestasi, dipujuk saat merajuk, diubat jika terluka hati, dibimbing mengikut jalan yang lurus, diperingatkan jalan-jalan yang merbahaya dan dijaga dari gangguan-gangguan kejahatan sampai akhirnya dituntun mengucap syahadah saat meninggalkan alam fana dan sebelum itu mestilah dibekalkan iman dan digesa berbuat amal untuk menghadapi kematian.

Jauh sungguh perjalanan kita mendampingi anak-anak. Inilah matlamat sebenar dijadikan anda sebagai ibu bapa supaya bumi Allah ini dipenuhi oleh hamba-hamba-Nya yang beriman.


drjuanda.com


0 comments:

Post a Comment