Sekadar renungan


Bila Allah cepat makbulkan Doamu, Maka DIA Menyayangimu,

Bila DIA Lambat Makbulkan doamu, Maka DIA Ingin Mengujimu,

Bila DIA Tidak Makbulkan Doamu, Maka Dia Merancang Sesuatu Yang lebih Baik Untukmu.

Oleh itu, Sentiasalah Bersangka Baik Pada ALLAH Dalam Apa Jua Keadaan Pun... Kerana Kasih sayang ALLAH Itu Mendahului KemurkaanNya.

********************************************************

Saat itu, hadir syaitan yang terkuat, sementara si hamba dalam kondisi paling lemah. Siapakah yang selamat?


Ya Allah, jadikanlah amal terbaik kami sebagai penutup amal kami. Jadikanlah umur terbaik kami sebagai akhirnya. Dan jadikanlah hari terbaik kami sebagai hari kami menjumpai-Mu
.


Sabda Nabi s.a.w ;"...dan sesungguhnya waktu yang paling syaitan dengan manusia adalah disaat kematian (nazak) ","(Riwayat Abu Na'im)" didalam sepotong ayat Mursyal , Nabi s.a.w bersabda dengan membawa maksud ," Saat paling hampir musuh Allah (syaitan) itu dengan manusia ialah dikala terbit rohnya".

ZIKIR HARIAN

HARI AHAD: Ya Hayyu Ya Qayyum ( 1000 X )
HARI ISNIN: La haula wala quwwata illa billa hil 'aliyyil 'a ziim ( 1000 X )
HARI SELASA: Allahumma salli 'ala 'abdika warasulika wanabiyyikal amiina wa'ala alihi wasahbihi wasallim ( 1000 X )
HARI RABU: Astagh firullahal 'a ziim ( 1000 X )
HARI KHAMIS: Subhanallahii 'a ziim , Subhanallahi wabihamdihi ( 1000 X )
HARI JUMAAT: Ya Allah ( 1000 X )
HARI SABTU: La ilaha illallah ( 1000 X )

Sedikit Ilmu untuk dikongsi bersama...



Imam Ja’far Ash-shadiq (sa) berkata: “Barangsiapa yang membaca surat Ar-Rahman, dan ketika membaca kalimat ‘Fabiayyi âlâi Rabbikumâ tukadzdzibân’, ia mengucapkan: Lâ bisyay-in min âlâika Rabbî akdzibu (tidak ada satu pun nikmat-Mu, duhai Tuhanku, yang aku dustakan), jika saat membacanya itu pada malam hari kemudian ia mati, maka matinya seperti matinya orang yang syahid; jika membacanya di siang hari kemudian mati, maka matinya seperti matinya orang yang syahid.” (Tsawabul A’mal, hlm 117).

Bacaan Surah

.

Followers

Blog ini mengandungi Maklumat dan Koleksi ibadah untuk diri saya . Sekiranya ia baik , kita kongsi bersama , sekiranya ianya tidak baik , elakkanlah. Saya hanya insan biasa yang mencari ilmu selagi hayat dikandung badan...

.

Monday, October 24, 2011

Great Manmade River (Muammar Gaddafi)

Sumber _ KOSMO

Salah satu sumbangan terbesar Gaddafi kepada negaranya ialah usahanya membina ‘sungai buatan’ bertujuan menyalurkan air bawah tanah ke seluruh negara Libya yang tandus itu. Malah bagi rakyat Libya, projek yang dikenali sebagai Great Man-Made River Project itu merupakan Keajaiban Kelapan Dunia.
Pembaharuan
Gaddafi menggunakan kepintaran dan kekayaan negara itu untuk mengairi kawasan tandus berkenaan.
Bagi mengatasi masalah mendapatkan air bersih buat seluruh warga Libya, pembinaan paip air gergasi itu dimulakan pada Ogos 1984 di Brega.
Libya tidak mempunyai kepakaran tempatan untuk membina projek besar itu. Tetapi atas kekayaan hasil minyak, Gaddafi menjemput kepakaran luar untuk membantunya termasuklah dari Korea Selatan, Turki, Jerman, Filipina dan Britain.
Pada September 1993, lengkaplah pembinaan fasa pertama projek itu yang bermula dari timur di Sarir dan Tazerbo hinggalah ke Benghazi. Tiga tahun kemudian usaha menyalurkan air dari Tripoli ke barat iaitu di Jebel Hassouna siap.
Menyingkap sejarah lalu, air bawah tanah Libya itu ditemui secara tidak sengaja ketika usaha mencari telaga minyak baharu pada tahun 1953.
Daripada analisis radio karbon, sumber air fosil itu dianggarkan berusia kira-kira 40,000 tahun.
Kini, usaha itu membuahkan hasil apabila kira-kira 1,300 kilometer persegi tanah disalurkan dengan air untuk perladangan. Sebahagian tanaman itu adalah untuk makanan di dalam negara.
Tetapi bagi ladang-ladang besar yang mendapat bekalan air itu, ia ditanam dengan gandum, oat, jagung dan barli. Semua tanaman itu perlu diimport sebelum ini.
Kini, paip sepanjang 5,000 kilometar (km) itu boleh menyalurkan sebanyak 6.5 juta meter padu air sehari ke lebih 1,000 kawasan padang pasir.

Baca juga kisah selanjutnya di artikel blog Pemuda Acheh ini :



Akhir Zaman : Padang Pasir Akan Disuburkan Dan Ditanam Dengan Tanam-Tanaman


Rasulullah berkata, mafhumnya:

Pada akhir zaman nanti ada padang pasir akan disuburkan dan tanam dengan tanam-tanaman.

Benar atau tidak?
Benar, kerana ini sedang berlaku di Libya setelah kerajaan membina sungai buatan manusia yang terbesar di dunia. Sekarang sudah 135,000 hektar padang pasir ditanam dengan segala macam tanam-tanaman.


Man Made River
Libya

Libya Projek Sungai Besar Man-Made



1 September menandakan amaran pembukaan tahap utama Man-Made Libya Great River Project. Penggunaan air yang sangat besar adalah hampir tidak dikenali di Barat. Pemimpin negara-negara maju seperti Amerika Syarikat tidak boleh meniru kejayaan ciptaan Sungai Besar Libya buatan manusia ini. Barat menolak untuk mengakui bahawa sebuah negara kecil, dengan penduduk tidak lebih dari empat juta, boleh membina sesuatu yang begitu besar tanpa meminjam satu sen dari bank antarabangsa.

penggali yang digunakan untuk membuat parit




Pada tahun 1953, carian ladang minyak baru di padang pasir Libya selatan menyebabkan penemuan tidak hanya dari cadangan minyak yang signifikan, tetapi juga sejumlah besar air tawar terjebak dalam strata yang mendasari. Sebahagian air ini dikumpulkan antara 38.000 dan 14.000 tahun yang lalu, meskipun beberapa beg hanya 7.000 tahun.

Ada empat cekungan bawah tanah utama. Cekungan Kufra, berbaring di selatan timur, berhampiran sempadan Mesir, meliputi kawasan seluas 350,000 km ², membentuk lapisan akuifer lebih daripada 2,000 m dalam, dengan anggaran kapasiti 20.000 km ³ di sektor Libya. Akuifer 600-jauh di dalam cekungan Sirt dianggarkan mempunyai lebih dari 10.000 km ³ air, sedangkan 450,000 km ² Murzuk baskom, selatan Jabal Fezzan, dianggarkan mempunyai 4.800 km ³. Selanjutnya air yang terletak pada cekungan Hamadah dan Jufrah, yang memanjangkan dari Arch Qargaf dan Jabal Sawda ke pantai.

salah satu waduk



Projek GMR - usaha kejuruteraan terbesar di dunia - bertujuan untuk mengangkut air dari akuifer dengan sabuk pantai utara, untuk menyediakan 5,6 juta penduduk negara itu dan untuk pengairan. Dimaksudkan untuk menjadi barang pameran revolusi Libya, Kolonel Muammar Gaddafi menyebutnya "keajaiban kelapan dari dunia".



Pertama kali disusun pada akhir tahun 1960, kajian kelayakan awal dilakukan pada tahun 1974 dan bekerja mulai sepuluh tahun kemudian. Projek, yang masih memiliki 25 tahun dianggarkan untuk menjalankan, direka dalam lima tahap. Masing-masing sebahagian besar berasingan dalam dirinya sendiri tetapi akhirnya akan bergabung membentuk sebuah sistem yang terintegrasi.

Pada tahun 1996-Man Made Great River Projek telah mencapai salah satu tahap akhir. Louis Farrakhan, yang mengambil bahagian dalam upacara perasmian tahap penting projek, menggambarkan Sungai Man-Made Agung sebagai "keajaiban lain di padang pasir." Bercakap pada upacara pelantikan untuk penonton yang termasuk Libya dan tetamu asing, Kolonel Qadhafi mengatakan projek "adalah jawapan yang terbesar ke Amerika ... yang menuduh kita sebagai pengganas."

The Great Man-Made River, sebagai projek pengangkutan air terbesar yang pernah dilakukan, telah digambarkan sebagai "keajaiban kelapan dari dunia". Ini membawa lebih daripada lima juta meter padu air pada hari melintasi padang pasir ke daerah pesisir, sangat jauh meningkatkan jumlah lahan subur. Total kos projek besar diharapkan dapat melebihi $ 25 bilion (AS).

paip dalam perjalanan untuk memperluaskan sistem


Terdiri dari rangkaian paip bawah tanah ditanam untuk menghilangkan pengewapan, empat meter diameter, projek tersebut yang panjangnya empat ribu kilometer jauh ke padang pasir. Air bawah tanah dipam dari perigi 270 ratusan meter jauh ke dalam reservoir untuk dibekalkan kepada sungai buatan tersebut. Kos satu meter padu air sama dengan 35 sen. Meter padu air desalinized adalah $ 3,75. Para saintis menganggarkan jumlah air yang setara dengan 200 tahun aliran air di Sungai Nil.

Tujuan diwujudkan projek Sungai Besar Man-Made ini adalah untuk membuat Libya penuh dengan sumber pertanian, yang mampu menghasilkan makanan yang cukup dan air untuk memenuhi keperluan sendiri dan untuk berkongsi dengan negara-negara jiran.

paip yang disampaikan


Paip ditempatkan dalam parit itu menggunakan crane besar, mampu mengangkat sehingga 450 tan, dan bergabung ke paip yang telah diletakkan dengan mendorong mereka ke tempatnya dengan buldozer.

besar hidrolik excavator


Sokongan kilang, peralatan dan logistik untuk projek ini juga dalam skala besar. Sekitar 10.000 orang digunakan. Dua ribu lima ratus tan simen dibekalkan oleh Syarikat Semen Libya dan diangkut dalam armada 127 kapal tanki simen ke kilang paip di Brega dan Sarir.

The Man-Made Great River Projek membekalkan air kepada penduduk Libya dan menyediakan air untuk keperluan bandar, industri dan pertanian. Pemerintahan Libya bertanggung jawab dalam mempertingkatkan tahap pengeluaran tanaman dan ternakan ke tahap yang mencapai tahap yang tertinggi membantu diri dan mengurangkan pergantungan pada import dari pasar luar negeri ke tahap serendah mungkin. Hal ini juga bertujuan untuk meningkatkan kemampuan produktif tenaga kerja dan pelaburan modal dalam sektor ini, dan pada menghasilkan bahan mentah untuk industri pemprosesan makanan.

ldan padang pasir dan unta


Menurut penulis Ali Baghdadi, "Sungai ini adalah contoh dalam perjuangan untuk mencapai tuntutan keselamatan makanan dan kemerdekaan sejati. Tidak ada bangsa yang bergantung pada negara asing untuk memberi makan rakyatnya bisa bebas .. The Great River adalah kemenangan melawan haus dan lapar Ini adalah kekalahan melawan kebodohan dan keterbelakangan .. Hal ini mencerminkan penentuan Libya untuk melawan tekanan penjajah, untuk mendapatkan teknologi, untuk membangunkan, untuk memperbaiki kehidupan mereka, dan untuk mengawal nasib mereka sendiri sesuai dengan kehendak bebas mereka sendiri. "


0 comments:

Post a Comment