Tipu daya syaitan dan bisikan hawa nafsu sentiasa mempermain-mainkan
kehidupan seorang insan, setiap saat kedua-duanya bersatu tenaga
merancang untuk merobohkan benteng iman di hati manusia. Namun begitu
tidaklah Allah Taala menyerahkan sebulat-bulatnya diri orang mukmin
untuk menjadi hidangan syaitan dan hawa nafsu mereka, bahkan Allah Taala
membersih jiwa orang mukmin itu setiap saat hingga mereka kembali
kepada-Nya dalam keadaan sebersih-bersihnya
Apakah tanda-tanda Allah mensucikan diri seorang hamba?
1. Diturunkan musibah kepadanya lalu dia reda.
2. Dihidupkan jiwanya lalu dia bertaubat.
3. Dituntun hatinya lalu dia suka beribadat
Tiga perkara yang amat besar fungsinya untuk memastikan hamba yang
beriman tetap terjaga dan terlindung dari jenayah hawa nafsu dan tipu
daya syaitan. Sehingga dia bertemu Allah dalam keadaan suci, bersih lagi
diredai.
Diturunkan musibah kepadanya lalu dia reda.
Sesunggguhnya musibah akan membentuk tiga karakter manusia.
1. Jiwa yang unggul, teruji dan benar cintanya kepada Allah Taala.
Musibah amat berkait rapat dengan perasaan kejiwaan manusia, apakah dia
reda dan akur atas kehendak Allah kemudian percaya dengan ganjaran bagi
orang yang sabar? Apakah dia menerima musibah itu sebagai hadiah
terindah dari kekasih Yang Maha mengasihani? Apakah musibah itu mampu
melonjakkan imannya ke tahap yang lebih tinggi sehingga dia sentiasa
meneliti kekurangan diri? Kemudian bertanya: “Mengapakah Allah memilih
diriku? Apakah dosa-dosaku yang harus disucikan dengan datangnya musibah
ini, bagaimanakah aku harus memperbaiki diri dan amalku?” Akhirnya,
lahir satu keyakinan bahawa Allah akan mengganti musibah itu dengan
kebaikan yang akan datang selepasnya. Sesuai dengan Firman-Nya:
“Sesungguhnya bersama kesusahan itu ada kemudahan.” (Surah Al-Insyirah
ayat 5)
2. Jiwa yang memberontak.
Apabila seseorang menerima musibah dengan hati yang berprasangka buruk
kepada Allah. Dia berkata: “Tuhan telah menghinakan aku, menyerahkan aku
kepada orang-orang yang jahat lalu mereka menzalimiku. Tuhan menolak
doa-doaku, mencampakkan ibadatku sehingga empat puluh hari, Dia tidak
menerima amal salehku. Dia menghukum, menutup pintu langit, menahan
rezeki dan mengazabku dengan musibah ini. Nauzu billahimin dzalik,
betapa bijaknya syaitan meniupkan penyakit putus harapan yang mematikan
jiwa reda seorang hamba. Hal ini amat bertentangan dengan suruhan
Allahkepada orang yang berdosa didalam surah al-Zumar ayat: 53.
Katakanlah: “Wahai hamba-hamba-Ku yang malampaui batas terhadap diri
mereka sendiri, janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah.
Sesungguhnya Allah mengampuni dosa-dosa semuanya. Sesungguhnya Dia-lah
yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.
3. Jiwa yang mudah berpaling.
Kesetiaan menjadi faktor terpenting dalam perhubungan, sebagaimana
seorang hamba mesti membuktikan setianya kepada Allah dalam setiap
keadaan. Susah atau senang, sibuk atau lengang, kaya atau miskin,
terkenal atau terlupakan, diatas atau dibawah, disanjung atau
dijatuhkan. Bagaimanapun situasi yang terjadi, hubungan hati dengan
Allah Taala tetap terjaga. Tidak pernah melupakan Allah saat senang
sebagaimana dia mengingati-Nya di kala susah. Tetapi Al-Quran telah
merakamkan keadaan orang yang mudah berpaling ketika dilanda musibah
dalam hidupnya. Sebagaimana firman-Nya:
“Dan di antara manusia ada orang yang menyembah Allah dengan berada
di tepi. Maka jika ia memperoleh kebajikan, tetaplah ia dalam keadaan
itu, dan jika ia ditimpa oleh suatu bencana, berbaliklah ia ke belakang.
Rugilah ia di dunia dan di akhirat yang demikian itu adalah kerugian
yang nyata. (Surah al-Hajj ayat: 11)
Sudah selayaknya setiap hamba Allah memandang musibah sebagai satu
tanda bahawa Allah Taala mahu membersihkan dirinya, memberi jaminan
kafarah atas segala dosanya sehingga dia bertemu Allah dengan jiwa yang
reda lagi diredai. Sebagaimana sabda Rasulullah SAW: “Tiada seorang
muslim yang menderita kelelahan, atau penyakit atau kesusahan hati
bahkan gangguan berupa duri yang menyakitinya melainkan semua itu
menjadi penebus dosa-dosanya.” (Hadis riwayat al-Bukhari Muslim)
Kemudian tanda yang kedua, ialah: Dihidupkan jiwanya lalu dia bertaubat.
Setiap kali berbuat dosa hati akan tersiksa, takut, sedih dan putus
asa mengingati kejahatan diri. Disitulah rahmat bagi orang beriman yang
melakukan dosa, dia sentiasa ingat untuk bertaubat, merayu dan memohon
maaf kepada Allah, merintih dan menangis, sesal yang tidak terperi
sakitnya, lalu dia mendekat serapat-rapatnya kepada Allah dan mengetuk
pintu taubat setiap kali melakukan kesilapan.
Kemudian hatinya berbisik: “Siapakah yang berkuasa membuka relung
hatiku dan membersihkannya dari karat dan noda maksiat? Siapakah yang
memberi cahaya ke jiwaku dan menggetarkan perasaan dengan ilmu-Nya
sehingga menitislah airmata penyesalanku? Engkaulah Tuhan Yang Maha
Menerima Taubat yang telah berfirman: “Apabila hamba-hamba-Ku bertanya
kepadamu tentang Aku katakanlah bahawa Aku adalah dekat.” (Surah
al-Baqarah ayat: 186)
Bagaikan mati hidup semula, begitulah perumpamaan tentang jiwa orang
mukmin yang kembali kepada Allah, sebagaimana perumpamaan Al-Quran: “Dan
apakah orang yang sudah mati kemudian dia kami hidupkan dan kami
berikan kepadanya cahaya yang terang, yang dengan cahaya itu dia dapat
berjalan di tengah-tengah masyarakat manusia, serupa dengan orang yang
keadaannya berada dalam gelap gulita yang sekali-kali tidak dapat keluar
dari padanya?” (Surah Al-An’am ayat: 122)
Selain menghidupkan jiwa orang mukmin, taubat juga menjadi cara dan
kaedah termudah untuk diterima kembali oleh Allah Taala dalam pelukan
rahmat-Nya. Namun kadang-kadang jiwa manusia bersikap angkuh, merasa
diri telah sempurna dan tidak pernah terseleweng walau sesaat, memandang
orang lain dengan pandangan kehinaan, seolah-olah aib dan kelemahan itu
hanya milik orang sedang dirinya tiada cela.
Beristighfarlah untuk masa yang dibuang percuma tanpa mengingati
Allah. Beristighfarlah untuk diri yang kurang amanah terhadap keluarga
dan kerjaya. Beristighfarlah untuk membersihkan hati dari sangka buruk,
riya, tamak, dengki, cemburu dan lidah yang menyengat perasaan orang
lain. Beristighfarlah kerana rela menjadi sahabat syaitan angkara
kejahilan diri dan ketandusan ilmu. Beristighfarlah untuk diri yang
tidak merasa perlu untuk beristighfar. Lakukanlah sepanjang masa hingga
bertemu Allah dalam keadaan bersih lagi diredai.
Yang ketiga, tanda Allah mensucikan seorang hamba ialah dituntun hatinya lalu dia suka beribadat.
Sepatutnya para ahli ibadat bersyukur kepada Allah kerana mereka
telah dipilih sebagai orang-orang yang dekat di sisi-NYa. Roh ibadah itu
telah menjadi darah dan daging mereka, kemana saja mereka melangkah
semuanya diniatkan untuk ibadah kepada Allah. Tetapi berhati-hatilah
dengan tipu daya syaitan yang suka memuji diri kita kerana ibadah kita
itu sehingga membuat diri lupa bahawa semua itu atas sebab pertolongan
Allah Taala. Syaitan juga memujuk diri manusia supaya cepat berpuas hati
dengan ibadahnya dan melupakan kelemahan ilmu dalam melakukan ibadah
hingga ramai yang beribadah tanpa dalil daripada nash yang sahih.
Apabila sudah berpuas hati dengan ibadahnya maka mereka seolah-olah
mendapat lesen untuk bermaksiat semula. Mungkinkah roh ibadat itu hilang
dalam diri orang yang suka beribadat?
Ya, apabila ibadat yang dilakukan tidak ditujukan untuk mengubat
diri, memperbaiki akhlak, meluruskan moral, membangkitkan kekuatan
supaya cemerlang sebagai mukmin berjaya di arena dunia yang mencabar dan
ibadah itu tidak mampu memaparkan gambaran hidup tentang siksa kubur
dan nikmatnya, syurga dan neraka, peristiwa hari kebangkitan. Apabila
ibadat hanya dianggap sekadar melunaskan hutang, membayar kewajipan,
mendirikan rukun dan syaratnya saja tanpa diselami dengan penghayatan.
Bagaimanakah ibadah Rasulullah SAW? Aisyah RA berkata, RAsulullah
bangun sembahyang di waktu malam, sehingga pecah-pecah kaki baginda.
Saya bertanya: Mengapakah kamu berbuat begini YA RAsulullah, padahal
Allah telah mengampuni dosa-dosamu yang telah lalu dan yang kemudian?
RAsulullah SAW bersabda: Tidak bolehkah aku menjadi seorang hamba yang
bersyukur (atas nikmat Allah tersebut).” (Hadis riwayat Imam Bukhari dan
Imam Muslim)
Tergeraknya hati untuk melakukan ibadah merupakan tuntunan Allah
kepada hamba-Nya semata-mata mahu mensucikan kita dan memberi ganjaran
yang baik di sisi-Nya. Bukankah sembahyang menjadi pengapus dosa-dosa
kecil selama tidak dilakukan dosa besar? Jummat ke Jumaat, Ramadhan ke
Ramadhan merupakan proses pergiliran penghapusan dosa yang sepatutnya
disyukuri. Jauh sekali melahirkan jiwa yang sombong dan suka memuji diri
sendiri dengan ibadah yang masih masin lagi (tidak sedap untuk
dinikmati)!
Sumber :- DrJuanda.com
0 comments:
Post a Comment